「私はそこにいます」J.D.Freeman


 今日はJ.D.Freeman の詩を紹介しましょう。この人はアメリカのユニテリアンの詩人です。この人
の詩もなかなかいい詩が多いです。
「私はそこにいます」という詩は1971年アポロ15号が月面に着陸したときにそこに残された詩
として有名です。そのときの船長だったジム・アーウィン
「私たちの宇宙飛行の壮途を祝って、数多くのものが私たちに寄せられました。いただいたものの中
で、私にとって一番意義深いものは "I Am There" という題の一編の詩でありました。」
と述べています。
彼はそれまではごく普通のクリスチャンだったのですが、この宇宙体験の後に伝道士となるのです。

私はそこにいます

あなたは 私を 必要としますか
私は そこに います
あなたには 私が 見えないけれど
私は 光です
それによって あなたは ものが見えるのです
あなたには 私の声が 聞こえないけれど
私は あなたの声で 話します

あなたには 私は 触れられないけれど
私は あなたの手にあって 働く力です
私は 働いています
あなたには 私の働き方は 分からないけれど
私は 働いているのです
あなたには 私の仕事は 分からないけれど
私の姿は 変わったものではなく
私自身は 神秘的な謎では ありません
あるがままの 私を知りたいなら
心の奥底まで 静まって
自分の殻から 脱け出しなさい
そのとき 私が 分かります
私が ただ感じられ 信じられます

しかし 私は そこにいます
しかも 私は 聴いています
しかも 私は こたえます

あなたが 私を呼ぶときは
わたしは そこにいます
たとえ あなたが 私を知らないと言っても
私は そこに います
たとえ あなたが 全く孤独だと思っても
私は そこに います

たとえ あなたが 恐れの中にいても
たとえ 苦痛の只中にいても
私は そこに います
あなたが 祈るときも 祈らぬ時も
私は そこに います
私は あなたの中におり
あなたは 私の中にいます

ただ あなたの心の中でだけ
あなたは 私とは別のものと 感じています
それは あなたの心の中にだけ
「あなたのもの」と「私のもの」という
霧があるからです
しかし あなたの心でだけ
私を 知ることができ
私を 経験することが できます

あなたの 心の中から
本当は ありもしない恐れを 除きなさい
あなたが 自分自身を 捨ててしまうとき
私は そこに います

あなたには 自分のことが
何一つ できません
しかし 私には
なんでも 出来ないことは ありません
そして すべての中に 私はいます

あなたには 良いものが 見えなくても
良いものは そこに あります
なぜなら 私が そこに いるから
私は おらねばならぬので そこに います
なぜなら 私は 存在する者だから

私によってのみ 世界は 意味をもち
私からのみ 世界は 造られます
ただ 私のためにのみ
世界は 進んでゆきます
私は 星の運行や
細胞の成長の基である 法則です
そして 法則を成就する 愛です

私は 確信
私は 平安
私は 一つのもの
私は それによって あなたが 生かされている法則
私は あなたが 強く頼れる 愛
また 私は あなたの確信
私は あなたの平安
私は あなたと一つ
私は います

あなたが 私を 見つけられなくても
私は あなたを 見失うことはありません
私に対する あなたの信頼が
たとえ 確かなものでなくても
あなたへの 私の信頼は
決して 揺らぐことは ありません
なぜなら 私は あなたを 知っており
あなたを 愛しているから

愛する あなたよ
私は そこに います

「永遠のかなたから」蔦谷茂夫訳 日本教文社 1985年

I AM THERE

Do you need me?
I am there.
You cannot see Me, yet I am the light you see by.
You cannot hear Me, yet I speak through your voice.
You cannot feel Me, yet I am the power at work in your hands.
I am at work, though you do not understand My ways.
I am at work, though you do not recognize My works.
I am not strange visions. I am not mysteries.
Only in absolute stillness, beyond self, can you know Me as I am, and then but as a
feeling and a faith.
Yet I am there. Yet I hear. Yet I answer.
When you need Me. I am there.
Even if you deny Me, I am there.
Even when you feel most alone, I am there.
Even in your fears, I am there.
Even in your pain, I am there.
I am there when you pray and when you do not pray.
I am in you, and you are in Me.
Only in your mind can you feel separate from Me, for only in your mind are the mists of
"yous" and "mine".
Yet only with your mind can you know Me and experience Me.
Empty your heart of empty fears.
When you get yourself out of the way, I am there.
You can of yourself nothing, but I can do all.
And I am in all.
Though you may not see the good, good is there, for I am there.
I am there because I have to be, because I am.
Only in Me does the world have meaninng;
only out of Me does the world take from;
only because of Me does the world go forward.
I am the law on which the movement of the stars and the growth of living cells are
founded.
I am the love that is the laws' fulfilling.
I am assurance.
I am peace.
I am openess.
I am the law that you can live by.
I am the love that you can cling to.
I am your assurance.
I am your peace.
I am one with you.
I am.
Though you fail to find Me, I do not fail you.
Though your faith in Me is unsure, My faith in you never wavers, because I know you,
because I love you.
Because, I am there.

英語の原書「What God is Like」は Amazon.com で手に入れました。
このときほど Amazon がありがたかったことはない……………。
日本語の本は絶版になっています。